Hoe e-mailmarketing kan bijdragen aan jouw SEO

Hoe e-mailmarketing kan bijdragen aan jouw SEO

We hebben de neiging om diverse marketing-campagnes als verschillende eilanden te zien, in plaats van dat ze elkaar versterken. En hoewel het beter is om één onderdeel goed aan te pakken, dan om met hagel op diverse onderdelen te schieten, zijn er diverse onderdelen van online marketing die elkaar juist kunnen versterken. Een mooi voorbeeld hiervan is de verhouding van e-mailmarketing tot SEO. Hoe kan e-mail jouw SEO versterken?                 

Extra traffic

Wanneer je op regelmatige basis interessante mails stuurt naar jouw mailinglist – denk aan nieuwe blogs, aanbiedingen of andersoortige aantrekkelijke content – kan dit voor een hoop extra traffic naar de website zorgen.

Als er iets is waar Google van houdt, dan is het een website die op eigen benen kan staan. Hoe ironisch eigenlijk ook: hoe minder je afhankelijk bent van Google, des te meer de zoekmachine je gaat waarderen. De mate waarin een website onafhankelijk van Google kan opereren, is voor de zoekmachine een teken dat het een grote partij is. Een indicatie kan het aantal direct visits zijn, maar ook traffic dat gegenereerd wordt via andere kanalen. Een goede e-mailmarketing campagne kan wekelijks voor duizenden extra bezoekers zorgen en zorgt dus voor een enorme boost van de autoriteit van de website. Goed dus voor je Google ranking.

Verhoogde on-site engagement

Google concentreert zich steeds meer op bezoekersgedrag. Hierbij kijkt de zoekmachine naar de de tevredenheid van bezoekers over de website of webshop. Een manier om dit uit te drukken is de on-site engagement.

Een groot voordeel van een e-mailmarketing campagne voor SEO, is dat je deze bezoekers al vooraf hebt gekwalificeerd en gesegmenteerd. Hierdoor kan je content op maat aanbieden, waarvan de kans groot is dat het de bezoeker enthousiasmeert. Doordat je content hebt die aansluit op de interesses of vragen, vergroot je de tijd die de bezoeker doorbrengt op je pagina en verlaag je de exit rate.

"Verhoogd engagement is een bijkomend voordeel voor je rankings in Google"

Natuurlijk is het niet de bedoeling om je dood te staren op SEO: een verhoogd engagement is slechts een bijkomend voordeel voor je rankings in Google. Het grootste voordeel is natuurlijk dat wanneer bezoekers meer tijd op je website doorbrengen, de kans ook groter is dat zij uiteindelijk een product of dienst afnemen. 

Verhoogde click-through rate

Time on site en een lage exit rate en bounce rate zijn niet de enige vormen van bezoekersgedrag die Google meeneemt in de ranking-afwegingen. Een andere belangrijke factor is de click through rate van een website. Als een bezoeker veel doorklikt op jouw website, is dit voor Google een belangrijke indicatie dat jouw website wordt gewaardeerd. Toch zitten hier wat haken en ogen aan: wat bijvoorbeeld als de bezoeker vanaf de landingspagina direct doorklikt naar de contactpagina en het formulier invult? Ongeacht dat deze ranking factor van Google misschien niet 100 procent waterdicht is, valt er wel een hoop winst te behalen in het bevorderen van de CTR.

Wanneer je continu e-mailmarketingcampagnes opzet, ben je waarschijnlijk een meester in het genereren van clicks via de mails naar je website. Je hebt een enorm grote testgroep, waarbij je genoeg ruimte hebt om te experimenteren welke actie wel werkt en welke niet. Alhoewel buttons en andere call-to-actions in e-mailmarketing wellicht verschillen met die op een website, kun je in grote lijnen wel uitvinden wat werkt en wat niet. De bevindingen kun je vervolgens implementeren in de website om de CTR hierop te verhogen en ervoor te zorgen dat Google de website nóg meer waardeert.

Meer social shares

Ook social media spelen een grote rol in de manier waarop Google websites waardeert. De ouderwetse gedachte die heerst – meer likes, meer autoriteit – gaat niet helemaal op, maar er is zeker een correlatie tussen een verhoogde activiteit op social media en het makkelijker ranken in Google.

"Er is zeker een correlatie tussen een verhoogde activiteit op social media en het ranken in Google"

Het is dan ook zaak om fans en volgers aan te moedigen om content te delen op hun social media. Wanneer Google meer activiteit opmerkt via je sociale kanalen (meer bezoekers, shares, et cetera), zal dit een positieve uitwerking hebben op de manier waarop de zoekmachine je website indexeert.

Conclusie

Een goed ingerichte e-mailmarketing campagne kan een hoop voordelen hebben voor jouw SEO resultaten. Wanneer je je e-mailmarketing campagne goed hebt ingericht, kan dit daadwerkelijk zorgen voor een verbeterde ranking in Google. Zo genereer je extra traffic, verhoog je de on-site engagement, verhoog je de click through rate en kun je zorgen voor meer social shares.

Wanneer je het bereik van jouw website vergroot, en deze meer onder de aandacht brengt, zorg je naast een betere SEO, voor meer naamsbekendheid. Dit vergrote bereik en deze vergrote naamsbekendheid zorgen voor meer brand mentions, alsmede het genereren van waardevolle links en het bouwen van waardevolle samenwerkingen in het algemeen.

Bron