In de volgende tekst: “De 7 méést gemaakte fouten door ICT & Software (automatisering bedrijven) die netwerken en computers beheren!”, wordt uitgelegd waarom bedrijven de overstap maken naar “betere” automatisering. Veel voorkomend is dat het vertrouwen meermaals geschaad wordt.

EJPS & IT Service beheert en implementeert uw automatisering op een professionele en efficiënte wijze. De partner voor uw automatisering en onderhoud op het gebied van ICT, automatisering en VOIP.

1: ICT bedrijven hebben belangrijkere klanten.

Herken je dat? Toch op jaarbasis veel betalen aan nieuwe computers / laptops om uw medewerker mobiel te houden. Akkoord op de meeste voorstellen voor efficiëntie en veiligheid binnen de ICT. U heeft de zaken redelijk op orde tot het moment waarbij een simpele netwerkswitch van nog geen € 150,- defect raakt en u al de computer 2 keer op nieuw opgestart heeft. Inmiddels komen er ook geen telefoontjes meer binnen aangezien u op VOIP draait. Vervolgens beginnen er wat mensen rond uw bureau te verschijnen met een verbaasde blik in hun ogen van waarom de computers “stuk” zijn.

ict bedrijven

Mobiel belt u de “HotDesk” van uw ICT partner en belandt u in een wachtrij. Niet veel later krijgt u de eerste lijn helpdeskmedewerker die voor de zoveelste keer u naar uw naam vraagt. Na het standaard riedeltje van pc opnieuw opstarten en/of de netwerkstekker er wel in zit, gaat het gesprek richting dat het toch wel iets met het netwerk zou kunnen zijn en er een IT engineer vrijgemaakt moet worden om dit probleem live met eigen ogen te zien.

Helaas heb je niet het “gouden” of “platina” upgradepakket genomen zodat er een engineer binnen een dagdeel bij u op de stoep staat. Na veel aandringen op de urgentie en een halve ochtend verder zou er dan toch een monteur uw kant op komen. Gelukkig is dit probleem snel te verhelpen, alleen heeft de engineer geen spullen mee om het probleem direct op te lossen. Ook blijkt dat er een oude switch gebruikt wordt om de meeste belangrijke computers te laten werken. De switch wordt besteld en binnen 3 dagen bent u weer “up and running”.

Het hierboven geschetste scenario komt vaker voor dan u denkt. Veel bedrijven zoeken meer persoonlijk contact en een meer passende oplossing om de impact van een storing beter op te vangen.

2: Mijn ICT bedrijf doet alsof ik het niet snap en alles is mijn fout.

Mijn medewerkers zijn perfect in het uitvoeren van hun functie. ICT behoort daar niet toe. Daarom hebben we de deskundigen extern, zodat we beschikken over de hoogopgeleide en kenniskunde vakmensen die elk software- of hardwareprobleem samen met mijn medewerkers oplossen. Dit is een misvatting. Eerder gesprek begint als volgt: “Goedemorgen, ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben” of: “Goedemorgen, sorry dat ik nóg een keer bel maar..”. Dit terwijl er in de meeste gevallen een oplossing te vinden is in een juist en accuraat “Windows update” plan in het totale ICT-concept. Het zou andersom moeten zijn. De ICT’er zou zijn excuses moeten aanbieden dat er überhaupt een probleem is. Terwijl er als reactie de vinger naar de directeur van het bedrijf gewezen wordt. Als je meer geld uit had gegeven, dan was dit niet gebeurd.

Wat ook veel voorkomt, is dat technische kennis gedeeld wordt met de medewerker. Zodra het nog een keer gebeurd, kan de medewerker het zelf. Want iedereen kan inloggen op de virtuele omgeving om even de juiste server een herstart te geven en de bijbehorende processen te starten. Simpel toch?

3: Waarom betaal ik voor automatiseringsdiensten waar ik niets van begrijp?

In de ICT is het normaal om te werken met strippenkaarten zodat het uurtarief flexibel is. Storingen met een hoge impact zijn belangrijker en sneller op te lossen dan een haperende muis. Toch is er veel bangmakerij en betalen bedrijven ICT managers voor redundante oplossingen die eigenlijk, maar half werken. De meest belangrijke is de back-up en deze wordt vaak half geïmplementeerd of nooit gecontroleerd. Microsoft is hier een aardig voorbeeld van. Om de licentiestructuur op orde te hebben moet je met fail-over scenario’s beschrijven waarmee je de “mogelijke” gemoeide hardware kan licenseren. Kortom, je betaalt veel geld alleen al aan licenties van Microsoft software om noodgevallen op te vangen.

4: Is mijn back-up wel geregeld voor mijn ICT Bedrijf? En wordt “alles” ge-backupped?

Stel uzelf de vraag: “Ben ik 100% overtuigd van een consistente back-up?”. Een reële kans is cybercrime (Misdaad Online) en u bent niet de eerste die dit overkomt. Bedrijven zijn failliet gegaan en miljoenen aan inkomsten worden misgelopen omdat een slagboom niet werkt of financiële pakketten buitenwerking gesteld worden. Dit door één verkeerde email die namens de directeur verstuurd werd, met als doel om direct opgepakt te worden.

systeembeheer-radsomeware

Een simpele vraag aan uw ICT’er: “Ik wil graag het bestandje op de netwerkshare van gisteren terug hebben, wil je dat even doen?”. Vaak krijgt u dan te horen dat het niet mogelijk is omdat of één van uw medewerkers het bestand open had staan of iemand heeft aangegeven om de betreffende folder uit te sluiten van de back-up.

Nog interessanter wordt het als u vraagt om het financiële pakket apart te zetten voor extra zekerheid. Wat gebeurt er als in uw pand een directe bliksem inslaat? Het hoeft maar 1x voor te komen en veel bedrijven kunnen stoppen!

5: Kleine systeembeheer problemen worden nooit écht opgelost of komen snel weer terug.

De kleinste storingen zorgen voor de grootste overlast. Als voorbeeld VOIP. Telefoneren via internet met een kleine onderbreking zorgt voor veel onrust. Bijvoorbeeld het meeste belangrijke telefoongesprek missen of een telefoonnummer vier keer opnieuw vragen. Dat is toch best hinderlijk in de alledaagse werkdrukte. Een scanner die niet werkt terwijl je net op het punt staat om naar de vergadering te gaan. Het komt nooit uit.

Een computer die al 3x in storing schiet is vaak goedkoper te vervangen dan 3x een ICT’er er naar te laten kijken.

6: Ik denk dat er veel meer in mijn netwerk te automatiseren is, maar wat is er mogelijk?

Goed, ik ben redelijk tevreden over mijn ICT. Ik hoor weinig collega’s klagen over de werkplek of laptop en mobiel werken is ook geen probleem. Toch gaan we steeds meer in de “Cloud” werken. Wat is dit nu precies en nog veel belangrijker, wat zou dit voor mij betekenen? Ik wil graag een connectie naar mijn netwerk maken als ik op reis ben, maar volgens mijn ICT’er is dit omslachtig en duur. Als ik om me heen kijk dan kan iedereen bij zijn bestanden. En werkt remote? Zo ja, waarom kan ik dit niet dan?

VoIP werkt goed en ik kan bellen en gebeld worden. Was het nu met VOIP dat ik er “100 en 1” meer dingen mee kon doen? Althans, dit was mij verteld voordat ik de offerte tekende.

7: Mijn ICT’er vliegt binnen en is nog sneller weg.

Eindelijk is hij er dan. De redder in nood, het verlossende woord, de man van mijn systeembeheer. Zo vlug als dat hij kwam aangereden, zo snel is het probleem verholpen en kan iedereen weer door. Gelukkig, dan kan hij gelijk even kijken naar mijn laptop en beantwoorden waarom Outlook zo ontzettend langzaam opstart. Er is alleen één probleem. Zo snel als dat het probleem is opgelost, zo snel zie ik in de verte nog de achterlichten van de auto waarin hij aankwam. Het factuur volgt met dezelfde vaart. Hierin staat toch echt dat hij één vol uur binnen is geweest, met daarbovenop nog voorrijkosten. Ik ben blij dat het primaire probleem is opgelost, alleen heb ik er toch een nare smaak aan overgehouden.

Conclusie: Gelukkig, Alles kan beter en ik kan u daar bij helpen. Vandaag nog.

Het is een enkelvoud of meervoud van bovenstaande punten die klanten doen zoeken naar een beter alternatief. ICT is op de eerste plaats een samenspel van vertrouwen hebben in elkaar en dezelfde doelen stellen. Het doel moet zijn om de automatisering aan te passen aan de wensen van het bedrijf. Niet proberen het wiel uit te vinden, maar gebruikmaken van bekroonde en bewezen diensten en ervaringen.

Mijn collega’s/partners en ik bieden een passende oplossing, vaak op de bovenstaande 7 punten. Hierdoor ontstaat er meer begrip en vertrouwen tussen u en mij. Problemen doen zich altijd voor en niet alles is vooraf te voorzien. Maar door communicatie en net even dat stapje meer te doen bent u bij EJPS & IT Service in Sliedrecht aan het juiste adres.