In de volgende blog: “Automatisering: TIPS voor uw ICT in 2020. [ICT, NETWERK & SOFTWARE], worden de meeste tips die u niet mag missen voor 2020 verklapt
EJPS & IT Service beheert en implementeert uw automatisering op een professionele en efficiënte wijze. De partner voor uw automatisering en onderhoud op het gebied van ICT, Automatisering en VOIP.
ICT bedrijven werken vaak op dezelfde manier: “Don’t fix what ain’t broken”. Dit is altijd een algemeen aanvaarde benadering geweest in automatisering. Alleen om te upgraden moet er vaak eerst worden afgebroken om daarna “beter” op te bouwen. Met onderstaande tips voor 2020 geef ik “een kijkje in de keuken”. Welke TIPS zijn “eenvoudig” te implementeren of toe te passen?
1: Glasvezel ook bij u leverbaar.
Dit jaar wordt het jaar waarin glasvezel nog meer in opkomst is ook bij de klein tot middelgrote Mkb-bedrijven. Hoe komt dit? In de jaren hiervoor waren de abonnementen voor glasvezel vaak net iets te duur als u een “redelijke snelheid” wil hebben. Laat staan de aansluitkosten en het fysiek laten aanleggenvan de glasvezel tot aan de meterkast. Daarnaast was er na de aanleg werk aan de winkel voor de systeembeheerder om de glasvezel te koppelen aan het netwerk.
Gelukkig zijn de aanlegkosten en de afsluitkosten er steeds vaker gratis al bij een 1- jarig contract en zijn de maandprijzen niet veel duurder dan die van Kabelexploitanten (in Nederland). Uiteraard zijn er nog veel plekken waar de glasvezel er nog niet ligt en daar zijn andere mogelijkheden zoals 5G.
2: Bellen over internet (VoIP) is niet zo slecht meer.
Een uitspraak die ik geregeld tegenkom is dat bellen over internet (VoIP) slecht is en dat de traditionele ISDN stabieler is. Het antwoord daarop is “JA” om u gelijk te geven, maar “NEE” nadat u mijn verhaal leest. De vertrouwende ISDN of zelf de analoge lijn is stabiel omdat er louter en alléén maar 1 dienst overheen gaat. Er staan geen “zo goedkoop mogelijke” modem tussen om het signaal om te vormen tussen deze van de provider en uw telefoon. Het netwerk wordt gebruikt voor al het internetverkeer voor de automatisering, camerabeelden en daarbij ook VoIP.
Merkt u een halve seconde geen internet? Waarschijnlijk niet. Merkt u een halve seconde geen geluid tijdens een telefoongesprek? Zeker en vast.
Kortom, het installeren van VoIP is en blijft specialistenwerk en moet vanaf stap 1 goed worden uitgevoerd voor een systeembeheerder met kennis van zaken. Dit betekent een “netwerk-check” om te controleren of uw bekabeling voldoet. De switches die gebruikt worden moeten iets slimmer zijn om voorrang te verlenen aan VoIP pakketten die tijdens een telefoongesprek gemaakt worden en zorg voor een aparte ingestelde internetlijn voor VoIP. Dan werkt VoIP naar behoren en bent u wel tevreden.
Welke voordelen VoIP heeft vertel ik later in mijn blog “ICT en VoIP: de 12 voordelen van VOIP binnen je bedrijfsnetwerk”
3: Denk ook eens aan een circulaire aanpak.
Door de Corona crisis is thuis werken het nieuwe normaal geworden en heeft iedereen een laptop om vanuit huis te werken. Door Corona is er een grote achterstand naar chips voor hardware zoals laptops en computer. Door deze achterstand zijn met name laptops schaars waardoor moeilijk verkrijgbaar. Een goed alternatief is gebruikt te maken van het zogenaamde circulaire IT. Dit houd in dat bijvoorbeeld laptops uit de verhuur worden gehaald, nagekeken op defecten en voor een betere prijs met vaak 3 jaar garantie weer verkocht worden.
Dit is niet alleen beter voor uw portemonnee, maar ook voor de natuur.
3: Website laten bouwen, zelf een website knutselen of met behulp van een builder? En hoe word ik gevonden?
De keuze is aan u zelf, of veel tijd steken in het bouwen van een website in WordPress of Joomla die binnen een maand gehackt is als je bezoekers krijgt. Het uitbesteden en de controle kwijt zijn of het via een online builder maken. Alle 3 de opties worden vaak ingezet alleen missen ze het doel om bezoekers te trekken.
- Denk niet vanuit je bedrijf, denk vanuit je klant. Wat zoekt hij of zij en is het te vinden op je website?
- Maak een plan met zoekwoorden en doe een “check” hoe vaak er op gezocht wordt.
- Zorg voor snelle hosting. “User experience is key”.
- Blog op de juiste manier anders heeft het echt geen zin.
4: Werken in de Cloud of combineer met een hybride aanpak
Voor de mensen die het nog niet weten. Werken in de Cloud is niets meer dan je server die nu bij jou onder je bureau staat oppakken en die naar een datacenter brengen. Of hoe Microsoft en Google het doen, het aanbieden van diensten op het internet. We gaan ervan uit dat MS en Google hun best doen met uiterst gekwalificeerd personeel om de boel draaiende te houden. Dit lukt ze aardig. Kom op, kun jij een mainframe draaiende houden? Ze doen hun best…
In 2020 zie ik een toename van de kleinere bedrijven, die nu steeds stabieler en sneller internet krijgen, die de overstap maken om documenten in de cloud te bewaren. Hierdoor kunnen de buitendienst en thuiswerkers ook online werken en worden de kopie, van kopie, van kopie bestanden met inconsistente data minder. Let wel, het inrichten van een “Cloud-based file systeem” moet ook een degelijk plan aan de grondslag hebben.
Bij een aantal office 365 pakketten zit de Cloud dienst er bij inbegrepen.
- Gebruik versiebeheer van de Cloud dienst om gemaakte fouten recht te zetten.
- Lokaal kan synchroniseren met “online updates”.
- Zorg voor een complete back-up ook in de Cloud van uw automatisering
- Controleer altijd de status van de synchronisatie.
5: Bekijk op je werkplek de IT-kosten en de over-all automatisering kosten.
Vraag aan uw systeembeheerder om een specificatie van de kosten die gemaakt zijn voor ondersteuning per werkplek. Met slimme software kun je dit drastisch naar beneden brengen omdat deze tools zorgen voor een opgeruimde en snel werkende werkomgeving. Er zijn er diverse in omloop. Door de Windows Updates uit te voeren voorkom je traag of slecht werkende computers. Zorg daarnaast altijd voor een uitmuntend antivirus zodat je niet ten prooi valt aan gijzelingssoftware.
6: Staat de voordeur van je netwerk wagenwijd open?
Implementeer een Firewall en voorkom de eerste aanval van buitenaf. Regel ook het interne verkeer wat naar buiten gaat en, indien gewenst, bouw een netwerk tussen 2 locaties. Een firewall hoeft niet duur te zijn, maar met de komst van VoIP is het een steeds belangrijker wordende online ICT-dienstverlening. Tegenwoordig is het leven zonder Firewall een gemis. Met een firewall wordt het leven van een netwerkbeheerder, die het netwerk moet inregelen en beheren, een stuk makkelijker aangezien een professionele firewall de meeste opties ingebouwd meekrijgt.
7: Heb je eigenlijk nog wel een “SERVER” nodig of niet? Vraag het aan uw ICT-beheerder.
Jouw boekhouding staat in de Cloud en ook je CRM staat online. Alle externe verbindingen worden geregeld door de firewall en de printers zijn ingeruild voor 1 grote “multifunctional”. E-mail wordt door Microsoft gehost en mijn documenten worden opgeslagen op de NAS (Network Attached Storage). Heb ik dan nog wel die server nodig binnen mijn automatisering? En die 1 keer per maand online-support verdient?
8: Zorg voor een goede thuiswerkplek
De manier van werken verandert en hybride werken raakt in een stroomversnelling. Meer dan ooit willen en moeten medewerkers overal kunnen werken mede door de Corona Crisis. De kantoortuinen zijn verwisseld voor de thuiswerkplek. Hoe ga je om met deze uitdagingen en welke keuzes maak je om jouw medewerker thuis te faciliteren? Wij hebben veel ervaring in het adviseren over en implementeren van innovatieve werkoplossingen. Wij helpen je hier graag bij.
Als organisatie ben je verantwoordelijk om een goede werkplek te faciliteren voor jouw medewerkers. De snelheid waarmee keuzes gemaakt moeten worden vraagt om ondersteuning. Je wordt uitgedaagd om jouw medewerkers overal efficiënt en effectief te laten werken. Hoe zorg je dat jouw medewerkers optimaal gefaciliteerd worden? Hoe zorg je voor optimale samenwerking en sociale interactie tussen jouw medewerkers? En hoe ontwikkel je een gedegen beleid voor de toekomst?
9: Bekijk goed naar uw behoefte voor uw automatisering
Automatisering is in veel gevallen voor de kleine bedrijven een dure opgave. Ook al ben je klein je automatisering is net zo belangrijk voor jou als de automatisering van een groot bedrijf. Uw laptop is even belangrijk als die van een bankdirecteur en misschien nog wel belangrijker. Gelukkig zijn er veel schaalbare mogelijkheden te vinden om ook u als klein bedrijf / zzp’er ook te voorzien van een gedegen oplossing.
10: Wat wordt er precies geautomatiseerd?
Veel mensen denken dat ze met automatisering alles oplossen binnen een proces. Dit klopt aardig totdat je het op papier zelf niet meer kunt uittekenen. Als u het zelf niet kunt uittekenen hoe moet het dan worden geïmplementeerd? Zorg ervoor dat het totale proces in kaart gebracht is en denk ook na over de impact van uitzonderingen. Sommige processen zijn simpelweg te duur of te complex om ze via een systeem te automatiseren. Binnen de industriële automatisering is er veel mogelijk en binnen de procesautomatisering is het programmeren naar een oplossing soms een lastige taak.
Wil je meer informatie over de hierboven staande punten voor uw automatisering? Neem dan vandaag nog contact met me op, ik leg het graag nog een keer uit!