WEBDESIGN: Psychologie achter SEO in 2020

Psychologie achter SEO in 2020. Uw website nog beter inrichten

Gebruikersgedrag begrijpen en leren doorgronden voor uw website in 2020.

 

Het samenspel tussen technologie en menselijke psychologie kan succesvolle SEO-strategieën teweegbrengen. Hier zijn enkele gebieden van SEO waar je psychologie kunt gebruiken. Hiermee wordt uw website nog beter gevonden

 

1. Leer uw klanten kennen

Het is van zeer groot belang om in het begin van het uitbouwen van uw SEO-strategie u een klantenprofiel opstelt of Customer Profile. Hierbij bedenkt u liefst een dummy of replica van uw ideale klant. U moet erachter zien te komen voor wie uw producten exact zijn bestemd. Stel u vragen over de ouderdom, het geslacht, de geolocatie, het inkomen, de moedertaal… van uw potentiële klantengroep of niche en bouw uw strategie gericht op om aan hun noden te kunnen voldoen. Om dit tot een goed einde te brengen moet u zich richten tot een specifieke persoon dat u opstelt en vervolgens rechtstreeks aanspreekt bij het schrijven.

2. Pak specifieke pijnpunten aan

Eens de voorgaande stap volbracht is het noodzakelijk dat u specifieke pijnpunten gaat aanpakken als u wilt gaan verkopen aan een bepaalde doelgroep met uw website. Wat bedoelt men hiermee? Laten we een concreet voorbeeld geven: De website Skadi Paints. Skadi verkoopt verf, wat een zeer ruim begrip is in een zeer competitieve markt. Daarom zijn ze gaan specifiëren dat ze hun pijlen gingen richten op de professionals binnen dit segment. Hierbij hadden ze reeds een niche gevonden. Maar dan stonden ze nog steeds nergens omdat ze zich niet op een pijnpunt hadden gericht. Stel nu bijvoorbeeld dat u merkt dat binnen de kwaliteitsverf een van de grootste pijnpunten is dat ze zeer prijzig zijn, als u dit probleem concreet gaat aanpakken en u uw SEO hierop gaat richten dan hebt u dit punt tot een goed einde gebracht. In dit concreet voorbeeld is dit exact wat deze verfproducent heeft gedaan en wat u zou moeten overwegen. 

3. Visuele inhoud en kleuren

Het volgende zeer belangrijke onderdeel van de psychologie achter SEO is uw visuele content op de website. Het is belangrijk dat u eerst en vooral de juiste kleur aan uw boodschap linkt, zo gaat u eerder zwart gebruiken als u zich in het luxesegment bevindt maar indien u zich in het segment van mindfulness zit zal u eerder voor groen gaan. Runt u een spa dan zal het eerder paars worden… Een opzoeking van de psychologie die gepaard gaat met de boodschap die de kleuren uiten is belangrijker dan u zou denken en kan u op de website van colornavigator uitvoeren.

Kleuren en inhoud op uw website

Het is hiernaast ook belangrijk om tijdens het schrijven van uw blog posts genoeg illustraties of beeldmateriaal te gebruiken omdat de lezer anders niet gefocust blijft en zijn aandacht zal afdwalen naar een andere content op het internet. Denk er steeds aan dat de gemiddelde lezer uw geleverde inhoud slechts scant, waarbij het overzicht van uw boodschap snel duidelijk moet worden gemaakt en dit gebeurt best aan de hand van beeldmateriaal.

Onderschat de kracht van video niet, Youtube is na Google ’s werelds grootste zoekmachine. Inhoud die gepaard gaat met een filmpje heeft een veel hogere conversiegraad dan inhoud dat enkel tekst of tekst en afbeeldingen bevat.

4. Sociale aanvaarding

Zoals je misschien al weet gaan mensen zich in hun beslissingen vaak baseren op wat anderen voor hen hebben ervaren. Deze, om het grof uit te drukken “kudde-mentaliteit” noemt men sociale aanvaarding. Daarom is het steeds van belang dat u een goede sociale aanwezigheid hebt op Sociale media zoals Linkedin of Facebook. Hierbij moet u nooit de interactie met uw doelgroep uit het oog verliezen en steeds antwoord bieden op hun vragen en bemerkingen, zeker als deze negatief zijn. Pas als u aanzien wordt als referentie binnen uw segment zal u deze strijd hebben gewonnen. En ik gebruik doelbewust het woord strijd omdat sociale aanvaarding een van de moeilijkst te bespelen factoren is binnen de, weliswaar onrechtstreekse, psychologie achter SEO. Verlies ook nichegerichte opiniewebsites niet uit het oog, zoals bijvoorbeeld Tripadvisor voor de horeca.

5. Gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid op uw website

Zoekmachines besteden veel aandacht aan de opbouw van uw website en de structuur erachter. Dit omvat ook uw gebruikersinterface en hoe gemakkelijk het voor uw gebruikers is om te navigeren en uw website te gebruiken. Uw paginasnelheid is ook erg belangrijk omdat een trage website de gebruikerservaring aanzienlijk zal verminderen en mensen niet aarzelen om uw website te verlaten als deze te langzaam laadt. U paginasnelheid kan u nagaan op Google Pagespeed.

6. Vragen voorgelegd aan de zoekmachine

Veel van de psychologie achter SEO komt tot uiting in de manier waarop mensen vragen stellen.

Vragen voorrgelegd aan de zoekmachine voor uw website vindbaarheid

Algoritmen houden rekening met de semantische en thematische betekenis en intentie van gebruikers, de manier waarop gebruikers zoekmachines doorzoeken is geëvolueerd.

Bedenk bij het ontwikkelen van uw SEO-strategie hoe mensen Google zullen vragen om de producten en services die u levert te vinden. Met andere woorden, hoe zullen de mensen hun vragen formuleren? Bedenk ook dat steeds meer mensen hun vragen mondeling stellen, dus houd daar ook rekening mee bij het gericht opstellen van vragen en antwoorden.

7. Verschillende betekenissen van Kewywords

Er zijn verschillende soorten keywords zoals generic keywords die zeer ruime begrippen omvatten en vaak zeer competitief zijn of in tegenstelling hiervan long-tailed keywords (zoektermen met een lange staart) die zeer specifiek zijn en een veel lager zoekvolume en competitie met zich meebrengen. Het is dus steeds belangrijk om opzoekingen te doen vooraleer u gaat beginnen schrijven. Een gratis tool dat ik hiervoor kan aanraden is Ubersuggest. Eens u het juiste keyword heeft gevonden moet u altijd nagaan wat de verschillende betekenissen zijn van uw keyword en wat de intentie is van mensen die dit keyword intypen. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden dat u het woord bal gaat gebruiken als keyword als u jurken ontwerpt voor het eindejaarsbal aangezien u waarschijnlijk tussen de tennis- en de voetballen zal komen te staan. Dit wordt makkelijk opgelost door de specifieke long-tailed keywords te gebruiken. Als u gebruik maakt van de zoekterm outfits of kleding voor eindejaarsbal dan zal u meteen voor de juiste doelgroep komen te staan en hebt u er meteen een heel deel van de competitie uitgefilterd.

Een extra tip is om de keywords eruit te kiezen die overeenstemmen met waar de persoon zich bevind in zijn customers journey. Wat bedoel ik hiermee? Als u een slotenmaker bent die ook nachtdienst doet is het voor u veeleer interessanter om een long-tailed keywoord zoals “slotenmaker 4 uur ‘s morgens” of “slotenmaker ’s nachts buitengesloten” dan bijvoorbeeld “slot openen” te gebruiken. Bij de eerste zoektermen is het duidelijk dat de personen die deze intypen een dringende nood hebben aan een persoon die hun deur zo snel mogelijk komt openen en zullen ze wellicht meteen gebruik maken van uw dienst. Dit is de beste doelgroep. Bij de zoekterm “slot openen” kan het gaan om iemand die even opzoekingen zit te doen omdat de deur van zijn tuinhuisje niet opengaat en hij dit zelf wil proberen oplossen of het kan gaan om een persoon die een carrière als dief overweegt, wie weet.

U kan vaak de meest interessante keywords voor conversie eruit plukken door te kijken naar de PPC. Als de Pay Per Click hoog is betekent dat vaak dat de conversiegraad belangrijk is omdat marketeers geen geld gaan investeren tijdens hun campagnes op zoektermen die geen klanten opleveren,

8. Beantwoord populaire vragen

 

Website SEO Populaire vragen voor de zoekmachine

U bent het waarschijnlijk met mij eens dat het zinloos is om een tekst te schrijven die het antwoord geeft op een vraag die niemand zich stelt. Daarom moet u eerst uitzoeken met welke vragen de mensen binnen uw niche zitten. Hiervoor kan u gebruik maken van websites zoals Quora of Answer the Public. Om trending topics te vinden maakt u best gebruik van Buzzsumo. Wil u varianten vinden op bepaalde vragen omdat deze zoektermen te competitief zijn, dan kan u gebruikmaken van Also Asked.

9. Mobiel gebruik (AMP)

Nu u reeds aardig op weg bent om de psychologie achter SEO volledig te doorgronden moet u een voor de hand liggend feit niet negeren. Over de jaren heen worden steeds meer zoekopdrachten gedaan via onze mobieltjes. Dit is vandaag zo belangrijk dat u zelfs het risico loopt dat uw website niet wordt geïndexeerd (opgenomen door Google) als deze niet mobile friendly is. Om al deze potentiële problemen meteen uit de weg te gaan maakt u best gebruik van Accelerated Mobile Pages of AMP om met gemak een geoptimaliseerde website voor mobiel gebruik te bekomen.

10. Google Trust of Domain Authority

Uiteindelijk moet u op termijn ook zien dat uw content de mensen aanspreekt en voldoende informatieve waarde inhoud om waardig te worden beschouwd om naar te linken. Backlinks zijn namelijk de bouwstenen voor uw toekomstige DA of Domain Authority. Dit is de waarde tussen 1 en 100 (1 is de zwakste score) die aan uw website wordt gegeven door MOZ. Deze waarde is van zeer groot belang bij het beslissen of Google uw post boven of onder de post van een concurrent gaat plaatsen op de zoeklijst die wordt weergegeven bij het zoeken naar de zoektermen of keywords dat je hebt getarget.

Met deze informatie heb je een stevige basis verworven over de psychologie achter SEO.

Dit artikel werd u gebracht door About Happy Life.